Ophef in de media

Hoe word je een bekende kunstenaar? Het wil wel eens helpen wanneer je regelmatig de krant haalt, en dan liefst met een schandaal. Maar wat is de waarde van het werk van zulke meesters in manipulatie? Gaat het om hun werk, of vooral om Het Idee? Is het kunst of gewoon entertainment? En wie bepaalt dat eigenlijk? In deze even serieuze als luchtige bijeenkomst zoeken we het antwoord op deze vragen.

 

  Marcel Duchamp Fontaine 1911

 

 Marcel Duchamp zendt onder een valse naam een urinoir in voor een tentoonstelling. Hij is zelf jurylid. Niemand heeft door dat het urinoir van hem afkomstig is. Als het werk wordt geweigerd door zijn medejuryleden, ‘lekt’ hij dat naar de pers. Zo ontstaat een rel en wordt hijzelf beroemd. Hij is de eerste kunstenaar die bewust het publiek en de pers manipuleert.

 
Marcel Duchamp
Fontaine 1911

Salvador Dali
zelfportret 1920

Een ander ‘enfant terrible’ is Salvador Dali. Ook hij baant zich een weg naar beroemdheid door schandalen te veroorzaken die gretig door de pers werden opgepikt.  Samen met Luis Bunuel maakt hij de film ‘Un chien Andalou’, die grote opschudding wekt. Hun volgende film ‘L’age d’Or' roept zoveel geweld op bij het publiek, dat de bioscoop totaal verwoest wordt. Dat is “Nieuws”.

Andy Warhol
Orange Shot Marilyn

Andy Warhol wilde altijd al beroemd worden en werkt daar hard aan. Eerst als reclametekenaar, daarna als schilder en later als zeefdrukker. Maar zijn grootste geld verdient hij en grootste roem oogst hij als de feesten in zijn atelier tegelijkertijd zó beroemd en berucht worden, dat zelfs regeringsfunctionarissen er door in opspraak raken.

Jeff Koons
Lady in a tub

Jeff Koons werkt ook keihard en financiert zijn eigen tentoonstellingen zelf door een bijbaantje op de beurs. Maar daar word je niet veel beter van. Plotseling schiet zijn ster omhoog als hij trouwt met het Italiaanse parlementslid Ilona Staller (La Cicciolina).

Damien Hirst
Skull

Damien Hirst zorgde voor een ware hype, met zijn 8601 diamanten die gezet werden op een platina afgietsel van een heuse schedel. Misschien speelde de 'kredietcrisis' hem wel extra in de kaart.

Vijf keer een kunstenaar die in de pers verschijnt en vijf keer de vraag: is dat nou kunst? Of is het entertainment? Telt de waarde van het werk, of de waarde van het idee? En wie bepaalt dat? Is in het nieuws komen een garantie voor goeie kunst? Op al deze vragen zoeken we een antwoord in deze serieuze, maar ook luchtige bijeenkomst.