De waargenomen wereld

Hieronymus Bosch is een van de eersten die onze aarde schildert, onze wereld. In die wereld ruimt hij een belangrijke plaats in voor de mens, met al zijn sterktes en zwaktes. Dat maakt grote indruk, ook in het zuiden van Europa. Daar hadden ze intussen al een enkel landschap toegevoegd, zoals achter het portret van de Mona Lisa.

 Jheronimus Bosch Tuin der lusten binnenzijde:

bosch tuin der lusten binnen

Breugel Ekster Niet veel later schildert Pieter Breughel de Oude ons zwoegen in de wereld, met evenveel succes als Hieronymus.
   
Tuinvaas De renaissance wordt geboren. Welgestelde families nemen de natuur in eigen hand, scheppen fantastische tuinen en plaatsen daar enorme vazen in, die zij ‘sculpturen’ noemen.
   
Henry Moore RMA Toch duurt het nog tot de jaren 50 van de twintigste eeuw, voor de eerste beeldentuinen hun hekken openen. Beeldhouwwerk buiten in de ‘natuur’ wordt de nieuwe trend, die duurt tot de dag van vandaag. Dat is dit jaar te zien aan de tentoonstelling van Henry Moore’s beelden in de fris opgeknapte tuin rond het Rijksmuseum in Amsterdam.
   
Bakhuyzen Wat gebeurde er in de tussentijd? Waarvan getuigen de talloze schilderijen van het landschap die werden gemaakt tussen de 15e en de 21e eeuw? De landschapsfilosoof Ton Lemaire formuleerde daarover ooit een prikkelende stelling:
‘Dat met de verschijning van het landschap in beginsel de verdwijning van het Christendom als levensvorm heeft ingezet’.
   
Mesdag En hij voegde daar nog beeldender aan toe: ‘en dat de westerse god ten slotte zal verdampen in het felle licht van het impressionisme’. Hij overdrijft, weten we nu, maar een kern van waarheid is er wel degelijk: beeldende kunst maakt altijd weer zichtbaar hoe wij verblijven op deze aarde sinds het herfsttij der middeleeuwen.
   
Toorop In de cursus ‘bezoeken’ wij landschappelijke schilderijen, beeldentuinen, tuinbeelden en land-art projecten. We beginnen bij Hieronymus Bosch, en zien hoe het landschap in de kunst tevoorschijn komt. We ondergaan de invloeden uit Italië, zoals Italië de invloed ondergaat van onze noordelijke kunst. En we stoppen niet in het felle licht van het impressionisme, maar reizen verder door naar onze eigen tijd.
   
Krijn Giezen Gotiek, Renaissance, Barok, Classicisme, Realisme, Impressionisme en de Nieuwe Tijd, elke tijd zijn eigen cultuur, elke cultuur zijn eigen visie, elke visie zijn eigen stijl. Cultuur, beeld en landschap... onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wervorm 8 lezingen met powerpoint
   
Locaties Amsterdam, Hoorn, Zwolle
   
Start  
   
Amsterdam  
   
Hoorn  
   
Zwolle  
   
Kosten €180,- p.p.
   
Reader Bij de cursus komt een reader beschikbaar à € 15,- p/st

 

Lijst van afbeeldingen:

Bosch TdLbuitenzijde Jheronimus Bosch
De Tuin der Lusten  1480-1490

(Buitenzijde in gesloten toestand).
Olieverf op paneel
220 x 195 cm
Madrid, Prado

Breugel Ekster

Pieter breugel de Oude
De ekster op de galg c. 1568

Olieverf op paneel
46 x 51 cm
Darmstadt
Tuinvaas

Anoniem
Tuinvazen bij kasteel Heemstede

Ongedateerd
Rijksdienst voor het erfgoed

Henry Moore RMA Henry Moore
Large Two Forms 1966

Brons
Tentoonstelling A’dam Rijksmuseum

Bakhuyzen Hendrik van de Sande Bakhuyzen,
De schilder, schilderend in een weidelandschap 1850

Olieverf op doek 73 x 97 cm
Amsterdam, Rijksmuseum

Mesdag

Hendrik Willem Mesdag
De Noordzee 1881

Olieverf op doek
139 x 219 cm
Den Haag, Panorama Mesdag
Toorop

Jan Toorop
De Zee  1887

Olieverf op doek
86 x 96 cm
Den Haag, GM

Krijn Giezen Krijn Giezen

Ontwerpen voor Natuurmonumenten 1979

De hutten van kunstenaar Krijn Giezen in natuurgebied Harderbroek zijn in 2012 heropend.