Cursus Kijken is een Feest

Aanloopje 8: Kunst is er voor iedereen

Deze achteroverleunende figuur van Henry Moore, gemaakt voor het Britse kunstenfestival in 1951, staat nu opgesteld in het Haags Gemeentemuseum, pal voor een wandvullende foto van het ‘Hemels Gewelf’ van James Turrell in Kijkduin.

Cursus Kijken is een Feest

Aanloopje 7: Wij zijn niet ons brein

Beeldende kunst trekt alle mooie theorieën van filosofen en neurowetenschappers in twijfel. Want ondanks alle kennis weet niemand precies waar ons gevoel huist, wat er in ons brein gebeurt, laat staan waarom iedereen anders reageert bij het beleven van een kunstwerk.

Cursus Kijken is een Feest

Aanloopje 6: Kunstwerken wekken gevoel

Het is mogelijk dat een kunstwerk je sterk beroert. Volgens de Britse filosoof John Armstrong komt dat doordat het kunstwerk een model is, voor iets wat er niet is. En hij vervolgt: “Gevoel zonder voorwerp is als een verliefde zonder geliefde: gevoelens hebben dingen nodig!”

Cursus Kijken is een Feest

Aanloopje 5: Toegang is nog geen therapie

Over de façade van de San Marco in Venetië schreef John Ruskin:

“Totdat eindelijk in extase, de toppen van de bogen breken tot een marmeren schuim, en zichzelf hoog de blauwe hemel inwerpen in flitsen en kransen van gebeeldhouwde spetters, alsof de golven van het Lido al in de lucht bevroren zijn voordat ze vallen, nadat de zeenimfen ze hebben ingelegd met koraal en amethist”. (John Ruskin, The stones of Venice, Vol II, Chapter IV, mijn vertaling.)